• RSS
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter

TENTANG DIRIKU

My photo
Sahabat, inilah aku, seorang manusia yang jauh dari sempurna Tolong, jangan berharap atau bahkan bergantung pada diriku Aku tak bisa memberi apa yang kau inginkan Aku tak bisa menjamin kebahagiaanmu Aku tak bisa terus berada di sampingmu Berharaplah pada RABB yang Maha Sempurna Bergantunglah pada RABB yang Maha Agung Kelak kau akan bertambah kuat Karena kau telah berpegang teguh pada tali ALLAH yang tak akan pernah putus ALLAH yang akan Menguatkanmu ALLAH yang akan Menyokongmu ALLAH yang akan Membantumu ALLAH yang akan Berada di sampingmu ALLAH yang akan Menjamin hidupmu Bukan manusia seperti diriku...

UKHWAH ITU INDAH

POST TERKINI

Followers

ASSALAMU'ALAIKUM

Mulakan harimu dengan kalimah cinta Bismillah...

DAN JANGAN LUPA

Berselawat Ke Atas Nabi Junjungan Rasulullah SAW

APA KHABAR SEMUA

Moga semuanya sihat walafiat

SELAMAT DATANG KE BLOG QASHASH

Moga sama beroleh manfaat

UKHWAH FILLAH

Sebarang komen dan nasihat amat saya hargai

video
kalu layan iklan thailand mst diorang akan selitkan unsur2 lawak@jenaka..so ni adalah salah satu promosi untuk kesihatan fizikal sangat menarik dan kelakar..yg penting sangt kreatif..

video
permainan rugby memang terkenal dengan takle2 keras...so pastikan anda betul2 bersedia dari segi mental dan fizikal sebelum sertai permainan ni...ada berani????


alhamdulilah..akhirnya selesai juga peranan sebagai seorang mahasiswa di UPSI,sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih kepada pensyarah yg mengajar,staf sokongan universiti..penyelia pengetua kolej,felo,penyelia asrama,pemandu bas@van yg sentiasa bawak aku jejelan 1 malaysia ne..dan yg paling penting sahabat seperjuangan dari bacth erudite..sumpah xcari lain dh..terbaik lah korang..sangat2 bersyukur kerana xde sahabat yg terkandas pengajian..so kita konvo same2 la yew...semoga berjumpa lagi sabahat yew..


Ketika aku sudah tua, bukan lagi aku yang semula. Mengertilah, bersabarlah sedikit terhadap aku…… Ketika pakaianku terciprat sup, ketika aku lupa bagaimana mengikat sepatu, ingatlah bagaimana dahulu aku mengajarmu. Ketika aku berulang-ulang berkata-kata tentang sesuatu yang telah bosan kau dengar, bersabarlah mendengarkan, jangan memutus pembicaraanku. Ketika kau kecil, aku selalu harus mengulang cerita yang telah beribu-ribu kali kuceritakan agar kau tidur.

Ketika aku memerlukanmu untuk memandikanku, jangan marah padaku.
Ingatkah sewaktu kecil aku harus memakai segala cara untuk membujukmu
mandi?

Ketika aku tak paham sedikitpun tentang tehnologi dan hal-hal baru,
jangan mengejekku.
Pikirkan bagaimana dahulu aku begitu sabar menjawab setiap “mengapa”
darimu.

Ketika aku tak dapat berjalan, ulurkan tanganmu yang masih kuat untuk
memapahku.
Seperti aku memapahmu saat kau belajar berjalan waktu masih kecil.
Ketika aku seketika melupakan pembicaraan kita, berilah aku waktu untuk mengingat.

Sebenarnya bagiku, apa yang dibicarakan tidaklah penting, asalkan kau
di samping mendengarkan, aku sudah sangat puas.

Ketika kau memandang aku yang mulai menua, janganlah berduka.
Mengertilah aku, dukung aku, seperti aku menghadapimu ketika kamu
mulai belajar menjalani kehidupan.
Waktu itu aku memberi petunjuk bagaimana menjalani kehidupan ini,
sekarang temani aku menjalankan sisa hidupku.

Beri aku cintamu dan kesabaran, aku akan memberikan senyum penuh
rasa syukur, dalam senyum ini terdapat cintaku yang tak terhingga
untukmu.

Pesan:
Hormati Ayah dan Ibumu sebelum mereka meninggalkan anda dengan kedukaan yang mendalam.

melayu.apa yang kita tahu makna dan nilai yang terdapat dalam maksud@kata "melayu". melayu ini adalah bangsa yang tinggal di nusantara iaitu sekitar tanah melayu dan indonesia..istilah melayu masih digunakan dan apabila disebut sebagai malaysia dan indonesia ianya dipanggil serumpun..serumpun ini mewakila semua bangsa melayu yang wujud dalam dunia ini.

bermula dengan revolusi industri telah berlaku di negara eropah menyebabkan kilang-kilang tubuh bagai cendawan. negara2 eropah yang tidak mempunyai hasil semula jadi yang baik seperti rempah,bijih timah dan kayu yg berkualiti..oleh itu mereka melihat bahawa negara hutan yg beriklim khatulistiwa( malaysia dan indonesia ) sebagai negara yang baik untuk dijajah dan diambil hasil alamnya. disebabkan penduduk di tanah melayu ketika itu tidak cekap dalam perlombongan dan pertanian, kerana penduduk melayu pada ketika itu lebih menumpukan pendapatan dari hasil hutan dan sungai..pihak british telah membawa masuk pelombong dari negara china dan peladang dari india kerana kepakaran mereka dalam melombong dan ladang.

kedatangan dua bangsa asing ini telah mengancam sosial budaya masyarakat melayu dan yang paling penting adalah sumber ekonomi.mereka telah menjadi sangat kaya berbanding orang melayu yang telah lama tinggal di negaran ini.cukup sampai disitu. jadi melihat kepada bangsa melayu sendiri pada hari ini,diibaratkan seperti buih2 sabun yang sangat rapuh ekonomi,pendidikan dan politik..

melayu lebih leka dan kedang2 tidak tahu apakah yang mereka kerjakan,,tgk je saje di kota seperti kuala lumpur.mereka berkerja kebanyakkan untk bersuka ria dan berpoya2..club2 malam, pusat snuker dan di tepi jalanan ramai yang melepak dan melakukan maksiat..mungkin mereka tidak sedar tentang apa yang akan mereka hadapi di masa akan datang,persaingan di negara sendiri telah lama dikalhkan oleh pendatang.

seandainya aku diberi ruang dan peluang untuk mendidik bangsa,akanku cuba sebaik mungkin untuk memberi ilmu pengatahuan dan membela nasib bangsa melayu yang ku cinta ini, semoga aku diberi kekuatan dan kesempatan untuknya,,

salam satu malayisa,,nurkilan buat semua dan yg penting utk aku sendiri.aaku telah mendaftarkan diri di INSTITUT SUKAN NEGARA MALAYSIA ( ISN ) pada 10.5.10 yang lalu. dan berjaya menempatkan diri di unit perangcangan dan periodisasi latihan yang agak baru ditubuhkan disini. staf yang ada lebih kurang 6 orang dan intership student mcm aku ada 3 org semuanya..sangat seronok dan bangga kerana dapat jumpa banyak atik yang star2 semuanya mcm sazali,chow wei,shalin,rabbani,zaiful,rayid sidik,misbun dan banyak lagi yang x famous dan famous..

sangat seronok,dapat masalah yang menghantui aku ni, 1 jek ngn bos aku ataupun chif dparment ne..dh la garang dan straight gila..aku gelarkan dia mr thung..first time aku lapor diri dia usha aku smacam jek..mcm aku wat salah jek..yew la aku sorg jek bdk melayu, 2 lg 2 bangsa dia,,,aduh...dia usha aku mcm merendahkan aku jek..tugasan yang dia bg kt aku,kena observe pasukan memanah keb..manakala kedua mber aku 2 kena hoki pmpuan dan 4x100 pmpuan..strt hari khamis..tp memandangkan pasukan aku diaorang p korea smpai 20.6 aku pn jdik blurr..hari khamis 2 dia xde smpai selasa mgu dpan..aku kena strt observe hari slasa..bila dh pasukan 2 dh xde..aku pn xtau la nk watpe..lepak2 jew la kt opis..xtau la nk buat papa..bila bos balik jek hari selasa pagi 2...aku masuk2 jek pejabat terus kena maki hamun..aduhhh..aku pulak kena...dia kata AKU NI XDE ATTITUDE LNSUNG,mcm2 la dia maki...beliau kata lg,apasal xbg tahu dia..persoalan aku 1 jek..mcmna aku nk bgtau dia??no pn xkasi..no2-kalu dh tau geng2 memanah p korea watpe bg aku sukan 2???

nampak mcm kwan aku ..relax ja stakat nk kena lepak2 ngn pasukan kita observe 2..xde hal la..12 jam trus pn boleh melepak..lenkali bg la sukan yg betul2 dh ada dan xkuar ke ngra lain..tiba2 jek aku kena marah...bgang betul lah..semalam aku kena sound lagi..dia kata, yang penting atitude..aku memg la la xde attitude sangat coz aku sedar aku xbgs mn ..tp kena marah free2 2 yg xpuas hati 2...alahai bos2...aku tekanan la mcmni...kecewa..kalu boleh aku nk tukar jabatan la xnk dok sini lagi..mcm bosan jek dapat bos mcm 2,,,aduh....aku sedar dia sangat bagus,btul2 bagus la..jujur aku cakap...tp aku mcm xleh masuk kepala ngn beliau je nie..senior2 pn ckp dia mmg mcm 2...huhu

aduh..cptla habs 2 bulan...buka sem baru cpt ckit..sem aku yang terakhir...allahamdulilah..syukur

kadang-kala cabaran dan ujian yang mendatang ini bisa peruntuhkan hati yg kadang2 teguh tapi slalunya roboh. kita sebenarnya xboleh memuakan semua pihak begitu juga orang lain kadang2 xdpt memuaskan hati kita, kita xblh megharapkan mereka akan menjadi spt kita mahukan tetapi slalunya cara mereka mnunjukan bahawa tiada lansung erti persahabatan dan mghormati sesuatu perhubungan. keyataan itu adalah sesuatu yang sngt pahit xbisa ditelan hendak buang apatah lg, hidup ini tidak diwarnai sesuatu yang ceria dan indah itu sngt jarang ditemui, mgkin ini adalah zaman permulaan dewasa akhirnya remaja.

kita bergelut mencari identiti diri kita sendiri, masa inilah yang bakal mencorak masa depan yang indah ataupun sebaliknya..andai kita gagal dan tewas maka tewaslah kita bkn hanya untuk skrg tetapi utk masa dpan..mungkin honesly, aku dh tersalah jalan,tersalah langkah.xboleh berpatah balik.tetapi slagi masih ada sisa baki aku di upsi aku akan terus berjuang..igtlah kita bukanlah seorang perdana menteri yang berkuasa, bilionair yang berjaya, pakar ekonomi yang terkenal ataupun jaguh sukan yang tersohor..we are nothing,lnsung xde apa2, rupa??apatah lagi harta!..seandainya kita terleka kita akan gagal.gagal gagal gagal....ataupun berjaya berjaya berjaya...

untuk diri aku sndri,igtlah tuhan mghilangkan petang yang indah cemari suasana dengan hujan, kita berasa marah dan xselesa tanpa kita sedari, apabila hujan itu berhenti akhirnya munculah pelangi yang menarik dan ceria untuk mengubat duka lara kita.realiti tidak seindah yang diimiginasikan..be strong alwayz..